A2Y - Κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις της ανάπτυξης και της μάθησης

  1. Κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις της ανάπτυξης και της μάθησης

Σε αντίθεση με τις κλασικές θεωρίες γνωστικής ανάπτυξης οι οποίες εστίαζαν, ως επί το πλείστον, σε εσωτερικές διεργασίες μάθησης, πιο σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις εκλαμβάνουν την ανάπτυξη ως μία σύνθετη δυναμική διεργασία άρρηκτα συνδεδεμένη με το πλαίσιο ή περιβάλλον (διαπροσωπικό, κοινωνικό, πολιτισμικό, γλωσσικό, κλπ) με το οποίο αλληλεπιδρά καθημερινά το παιδί. Προτείνουν πως η ανάπτυξη μπορεί να μελετηθεί και να ερμηνευθεί μόνο ως αναπόσπαστο μέρος του πολυσύνθετου πλαισίου αυτού.

Με αφετηρία τη θεωρία του Vygotsky, αλλά και με αναφορές στα πιο σύγχρονα 'παραδείγματα' της θεωρίας των δυναμικών συστημάτων και της οικο-συστημικής προσέγγισης της ανάπτυξης, το μάθημα στοχεύει στην παρουσίαση και κριτική συζήτηση των θεωρητικών προσεγγίσεων που δίνουν έμφαση στον ρόλο των διαπροσωπικών σχέσεων, του κοινωνικού περιβάλλοντος και του εκάστοτε πολιτισμικού πλαισίου μέσα στο οποίο μεγαλώνει το παιδί. Πρόκειται για θεωρητικές προτάσεις στα πλαίσια των οποίων η ανάδυση των γνωστικών ικανοτήτων και η μάθηση λαμβάνουν χώρα με τρόπο πάντα συνεργατικό και πολυδιάστατο.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Οι φοιτητές με την ολοκλήρωση του μαθήματος:

Θα μπορούν να διακρίνουν τις ποικίλες διαστάσεις της ανάπτυξης (γνωστική, κοινωνική, επικοινωνιακή, συναισθηματική, κλπ) και θα γνωρίζουν τις βασικές θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις που έχουν προταθεί για την μελέτη της ανάπτυξης και της μάθησης.

Θα είναι σε θέση να περιγράψουν σε βάθος τις ποικίλες αναπτυξιακές θεωρίες και θα μπορούν να διακρίνουν αυτές που δίνουν έμφαση σε κοινωνικο-πολιτισμικούς παράγοντες.

Θα μπορούν να προσεγγίσουν κριτικά τις εν λόγω θεωρίες, καθώς και να εντοπίσουν τις μεταξύ τους σχέσεις, ομοιότητες και διαφορές.

Θα είναι σε θέση να συζητήσουν τις προεκτάσεις των εν λόγω προσεγγίσεων στην εκπαίδευση, καθώς και να προτείνουν πιθανές εφαρμογές τους στην εκπαιδευτική πράξη.

Θα μπορούν να αντλήσουν αυτόνομα πληροφορίες σχετικά με πρόσφατα εμπειρικά δεδομένα και να τις παρουσιάσουν με τρόπο συνοπτικό, συνεκτικό και τεκμηριωμένο.

  1. Κοινωνικο-πολιτισμικές συνιστώσες της μαθηματικής εκπαίδευσης

Στα πλαίσια των διαλέξεων θα προσκληθούν επιστήμονες εγνωσμένου κύρους που σχετίζονται με το γνωστικό αντικείμενο. Προσκαλεσμένος καθηγητής: Χαράλαμπος Σακονίδης, Καθηγητής.

Αξιολόγηση

Κάθε φοιτητής πρέπει να εξεταστεί με επιτυχία και στις δύο φάσεις της αξιολόγησης.

1. Ανάπτυξη ενότητας από τον φοιτητή (30%)

Κάθε φοιτητής πραγματοποιεί μία παρουσίαση (περίπου 40-45 λεπτά) μίας θεματικής περιοχής της επιλογής του. Ακολουθούν ερωτήσεις και συζήτηση επί της παρουσίασης.

Δύο ή τρεις φοιτητές μπορούν να δουλέψουν στην ίδια θεματική περιοχή επιλέγοντας ο καθένας μία διαφορετική διάσταση του θέματος, στην οποία θα εμβαθύνει. Στην περίπτωση αυτή, οι εργασίες θα παρουσιαστούν μαζί, εν είδει συμποσίου.

Το εποπτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξη της ενότητας (διαφάνειες, βίντεο, κτλ) παραδίδεται στον διδάσκοντα, στο τέλος του εξαμήνου.

2. Εκπόνηση εργασίας (70%)

Έκταση εργασίας: 2. 500 περίπου λέξεις (±10%)

Bιβλιογραφική επισκόπηση ενός συγκεκριμένου θέματος εντός της θεματικής περιοχής που επέλεξε ο κάθε φοιτητής

Υπεύθυνη και διδάσκουσα μαθήματος: Αλεξάνδρα Καρούσου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΤΕΕΠΗ-ΔΠΘ

Είσοδος ή Εγγραφή

Ξεχάσατε τον κωδικό σας; / Ξεχάσατε το όνομα χρήστη;