A3E - Ειδικά θέματα και εφαρμογές

Ειδικά θέματα και εφαρμογές: διαταραχές της ψυχοκινητικής ανάπτυξης και προγράμματα παρέμβασης

Διδάσκων: Αντώνης Καμπάς

Σκοπός αυτής της ενότητας που αποτελείται από τέσσερα μέρη (μία διάλεξη, δυο εργαστήρια και μία άσκηση εφαρμογής) είναι να παρουσιάσει συνοπτικά τις βασικές κατηγορίες διαταραχών της ψυχοκινητικής ανάπτυξης, να εστιάσει στη συχνότερα εμφανιζόμενες κινητικές δυσκολίες όπως η «αναπτυξιακή διαταραχή της κινητικής συναρμογής», να παρουσιάσει μεθόδους αξιολόγησής τους και προσεγγίσεις παρέμβασης για την αντιμετώπισή τους. Επιπλέον στα πλαίσια της ενότητας οι φοιτητές/τριες θα εκπαιδευτούν στην εφαρμογή εργαλείων ανίχνευσης και αξιολόγησης των κινητικών δυσκολιών, στη διαχείριση των δεδομένων που προκύπτουν από την ανίχνευση/αξιολόγηση καθώς και στο σχεδιασμό και την εφαρμογή παρεμβατικών προγραμμάτων ψυχοκινητικής.

Με βάση τα παραπάνω, οι φοιτητές/τριες μετά την ολοκλήρωση των τεσσάρων συνεδριών της ενότητας θα είναι σε θέση:

  • να ανιχνεύουν και να αξιολογούν τις κινητικές δυσκολίες
  • να διαχειρίζονται τα δεδομένα που προκύπτουν από τα παραπάνω
  • να σχεδιάζουν προγράμματα ψυχοκινητικής με βάση τα αποτελέσματα της μέτρησης
  • να υλοποιούν προγράμματα ψυχοκινητικής.

Μέθοδος διδασκαλίας: διάλεξη, εργαστήρια, άσκηση εφαρμογής

Τρόπος αξιολόγησης: παρουσίαση εργασίας με τη μορφή βιντεοσκοπημένης συνεδρίας ψυχοκινητικής.

Παρεμβάσεις σε παιδιά με χρόνια ασθένεια

Διδάσκουσα: Β. Μπρουσκέλη

Θέματα που μελετώνται, αναλύονται και συζητούνται αποτελούν, μεταξύ άλλων: η αντίληψη της χρόνιας ασθένειας από το παιδί, η σχέση των αναπτυξιακών έργων με τη χρόνια ασθένεια, οι επιπτώσεις της στην οικογένεια, η αντιμετώπιση της καταληκτικής ασθένειας, προτεινόμενες ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις, παραδείγματα προγραμμάτων παρέμβασης για παιδιά και γονείς.

Μέθοδος διδασκαλίας: Εισηγήσεις, κλινικά παραδείγματα, ασκήσεις διαχείρισης.

Τρόπος αξιολόγησης: Παρουσίαση εργασίας με τη μορφή αναρτημένης ανακοίνωσης (poster) συνεδριακού τύπου.

Συνεργατικές μορφές εκπαίδευσης σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία

Διδάσκων: Ζαφειριάδης Κυριάκος

Ο σκοπός του προτεινόμενου μαθήματος είναι η εξειδίκευση και η εκπαίδευση των μεταπτυχιακών φοιτητών σε θέματα που αφορούν στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, οι οποίες είναι απαραίτητες για την εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία, για την ψυχοκοινωνική στήριξη των ίδιων, της οικογένειάς τους, αλλά και για την ενημέρωση του κοινωνικού συνόλου (εκπαιδευτικοί, εργοδότες και οι συνεργάτες στους χώρους εργασίας), ώστε να αμβλυνθούν οι προκαταλήψεις, να μειωθούν οι εκπαιδευτικές ανισότητες, να περιοριστεί η περιθωριοποίηση και ο στιγματιστικός παραγκωνισμός των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία και να εξαλειφθεί η απομόνωσή τους.  

Αναλυτικά, αποσαφηνίζονται έννοιες σχετικές με την ανίχνευση, την αξιολόγηση, τη διάγνωση αλλά και με την εκπαίδευση μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία, με τη μελέτη των γνωστικών και των κοινωνικών διεργασιών του τυπικά αναπτυσσόμενου ατόμου και τη σχέση τους με τη μάθηση και τη διδασκαλία. Επίσης, παρουσιάζονται τα αναπτυξιακά προβλήματα, η αξιολόγηση, η παρέμβαση και η υποστήριξη, καθώς και τα εκπαιδευτικά προγράμματα συνεργασίας στο πλαίσιο της Ειδικής Παιδαγωγικής. Ακόμη, αναλύονται η θεωρία της συνεργατικής διδασκαλίας, της διεπιστημονικής συνεργασίας και της συνεργασίας των ομηλίκων και η απόκτηση δεξιοτήτων εφαρμογής τους, καθώς και η σύνδεσή τους με την εκπαιδευτική πραγματικότητα.

Με γνώμονα τα παραπάνω, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές μετά την παρακολούθηση του προτεινόμενου μαθήματος θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να αναγνωρίζουν, να εντοπίζουν και να αξιολογούν τα ιδιαίτερα γνωστικά, συναισθηματικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία, όπως:

Μαθητών με Δυσλεξία (δυσγραφία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δυσαριθμησία)

Μαθητών με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητα

Μαθητών με Διαταραχές του Φάσματος του Αυτισμού

  • Να είναι σε θέση να σχεδιάζουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν συνεργατικά και εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα, μετά από την εκπαιδευτική αξιολόγηση.
  • Να αξιοποιούν τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα στον χώρο της Ειδικής Παιδαγωγικής.

Τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος:

  1. Εισηγήσεις από τον διδάσκοντα
  2. Επισκέψεις και παρακολούθηση δράσεων σε χώρους εκπαίδευσης μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία αλλά και φορείς ψυχοκοινωνικής στήριξης
  3. Εμπλοκή των μεταπτυχιακών φοιτητών σε εκπαιδευτικές δράσεις

Τρόπος αξιολόγησης

Η αξιολόγηση μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Παρουσίαση μιας δράσης, την οποία παρακολούθησαν (ατομικά)
  • Ανάλυση επιστημονικού άρθρου (σε συνεργασία με άλλον/ους φοιτητή/ες)
  • Συγγραφή εργασίας (ατομική ή ομαδική)
  • Υπεύθυνη μαθήματος: Βάσω Μπρουσκέλη, Επίκουρη Καθηγήτρια ΤΕΕΠΗ-ΔΠΘ

    Διδάσκοντες: Αντώνης Καμπάς, Αναπληρωτής Καθηγητής ΤΕΦΑΑ-ΔΠΘ, Βάσω Μπρουσκέλη Κυριάκος Ζαφειριάδης, Διδάκτορας Ειδικής Αγωγής

Είσοδος ή Εγγραφή

Ξεχάσατε τον κωδικό σας; / Ξεχάσατε το όνομα χρήστη;