A4E - Πρακτικές μουσειακής αγωγής και φιλαναγνωσίας σε τυπικές και άτυπες ομάδες εκπαίδευσης

Το εν λόγω μάθημα επιχειρεί να καταδείξει ορισμένες πρακτικές με τις οποίες οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν με βασικά εργαλεία και δράσεις προώθησης της μουσειακής αγωγής και φιλαναγνωσίας σε τυπικές και άτυπες ομάδες μάθησης.

Οι στόχοι του μαθήματος είναι:

να εξετάσει τη δυναμική σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ των μουσείων και του κοινού τους, με βάση σύγχρονες θεωρίες περί επικοινωνίας και μάθησης αξιοποιώντας παραδείγματα από διεθνείς και εγχώριες μελέτες.

να εξοικειώσει τους φοιτητές με το σχεδιασμό και την αξιολόγηση μουσειακών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.

να εξοικειώσει τους φοιτητές με τις βασικές αρχές που διέπουν ένα πρόγραμμα φιλαναγνωσίαςνα ασκήσει τους φοιτητές στον σχεδιασμό και την εφαρμογή δράσεων φιλαναγνωσίας με τη χρήση κατάλληλων εργαλείων σε τυπικά και άτυπα περιβάλλοντα μάθησης

 

Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές:

θα έχουν γνωρίσει διαφορετικές επικοινωνιακές και εκπαιδευτικές θεωρίες και θα μπορούν να αναγνωρίζουν την εφαρμογή στοιχείων τους στο χώρο του μουσείου.

θα μπορούν να σχεδιάσουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες για διαφορετικές ομάδες κοινού.

θα έχουν γνωρίσει διαφορετικές προσεγγίσεις και μεθόδους αξιολόγησης εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.

θα έχουν διερευνήσει το πεδίο της φιλαναγνωσίας, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί στον ευρωπαϊκό χώρο, μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα επιτυχημένων πρακτικών εθνικής εμβέλειας.

θα είναι σε θέση να σχεδιάζουν διδακτικά σενάρια και ελεύθερες δράσεις φιλαναγνωσίας.

θα είναι σε θέση να εκπονούν προγράμματα μουσειακής αγωγής, αξιοποιώντας και τις δράσεις φιλαναγνωσίας.

Διδακτική προσέγγιση και αξιολόγηση μαθήματος

Οι φοιτητές θα προσεγγίσουν τα παραπάνω θέματα μέσα από διδασκαλία, διάβασμα, συζήτηση, επισκέψεις σε μουσεία, βιβλιοθήκες και δημιουργικά εργαστήρια. Οι φοιτητές θα εργάζονται ατομικά και σε ομάδες πάνω σε επιλεγμένα θέματα. Η αξιολόγηση του μαθήματος θα βασιστεί στον σχεδιασμό, και την αξιολόγηση μιας εκπαιδευτικής δράσης που θα περιλαμβάνει πρακτικές μουσειακής αγωγής και φιλαναγνωσίας και θα παρουσιαστεί σε μορφή γραπτής εργασίας στο τέλος του εξαμήνου. Η έκταση των εργασιών δεν θα υπερβαίνει τις 3.000-3.500 λέξεις.

Σχεδιάγραμμα μαθήματος

Συγκεκριμένα, οι ενότητες που θα αναπτυχθούν περιλαμβάνουν τα εξής θέματα:

Α. Πρακτικές μουσειακής αγωγής (Κ. Γιόφτσαλη)

  1. Παρουσίαση και ανάλυση μοντέλων επικοινωνίας και η εφαρμογή τους στο μουσείο.
  2. Θεωρίες για την εκπαίδευση: ποιες είναι και πώς έχουν επηρεάσει τον σχεδιασμό και την αξιολόγηση εκθεμάτων και προγραμμάτων στο μουσείο
  3. Ανάπτυξη στρατηγικών μάθησης μέσω αντικειμένων
  4. Σχεδιασμός και αξιολόγηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σε τυπικές ομάδες.
  5. Σχεδιασμός και αξιολόγηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σε άτυπες ομάδες.
  6. Προσκεκλημένη ομιλήτρια
  7. Μελέτη περίπτωσης σε μουσεία της πόλης.
  8. Παρουσίαση «Μελέτης Περίπτωσης» από τους φοιτητές
  9. Μουσεία και φιλαναγνωσία

Β. Πρακτικές Φιλαναγνωσίας (Β. Βασιλούδη)

  1. Το περιβάλλον της ανάγνωσης στην Ελλάδα και την Ευρώπη
  2. Φιλαναγνωσία και αναλυτικό πρόγραμμα
  3. Σχεδιασμός δράσεων φιλαναγνωσίας: μελέτη παραδειγμάτων
  4. Παρουσίαση προγραμμάτων φιλαναγνωσίας με εστίαση στον χώρο του μουσείου

Υπεύθυνη Μαθήματος: Κατερίνα Γιόφτσαλη, Διδάκτορας Μουσειοπαδαγωγικής

Διδάσκοντες: Κατερίνα Γιόφτσαλη, Βασιλική Βασιλούδη, Διδάκτορας Παιδικής Λογοτεχνίας

Είσοδος ή Εγγραφή

Ξεχάσατε τον κωδικό σας; / Ξεχάσατε το όνομα χρήστη;