KE4 - Δια βίου μάθηση και εκπαίδευση ενηλίκων

Η εκπαίδευση ενηλίκων αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες ενός εκπαιδευτικού συστήματος που έχει ως κεντρική φιλοσοφική και πολιτική έννοια την έννοια της «δια βίου μάθησης». Η εκπαίδευση ενηλίκων περιλαμβάνει δραστηριότητες που αναπτύσσονται τόσο στο πεδίο της τυπικής όσο και στο πεδίο της μη-τυπικής εκπαίδευσης. Το περιεχόμενο των εκπαιδευτικών παρεμβάσεων που απευθύνονται σε ενηλίκους παρουσιάζει μια μεγάλη διαφοροποίηση και αφορά τόσο στην υλοποίηση προγραμμάτων που έχουν ως στόχο τη γενικότερη πνευματική και μορφωτική καλλιέργεια των ενηλίκων (τα οποία συνήθως περιγράφονται με τους όρους «προγράμματα λαϊκής επιμόρφωσης» ή «προγράμματα γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων») όσο και σε προγράμματα που έχουν ως στόχο την εξυπηρέτηση της επαγγελματικής διάστασης του ανθρώπινου βίου ή της αγοράς εργασίας (τα οποία περιγράφονται με όρους όπως «προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης ή και επιμόρφωσης εργαζομένων»). Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα θεμελιώδη στοιχεία του πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων. Ενδεικτικά, ορισμένα από τα ζητήματα που θα αναλυθούν είναι τα ακόλουθα:

  • Η εξέλιξη του πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα.
  • Η κοινωνιολογική αιτιολόγηση της παροχής προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων.
  • Η έννοια της δια βίου μάθησης και η σχέση της με την εκπαίδευση ενηλίκων.
  • Το ζήτημα της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής επάρκειας των εκπαιδευτών ενηλίκων.
  • Τα χαρακτηριστικά των ενηλίκων εκπαιδευόμενων και οι προϋποθέσεις υλοποίησης προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων.
  • Ο ρόλος της βιογραφίας στην κατανόηση των κινήτρων των ενηλίκων για συμμετοχή σε μαθησιακές δραστηριότητες.
  • Οι βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις για τη μάθηση των ενηλίκων αλλά και για την εκπαίδευση των ενηλίκων (PauloFreire, MalcolmKnowles, JackMezirow, PeterJarvis).
  • Το ζήτημα του κριτικού στοχασμού και οι εκπαιδευτικές τεχνικές που ενισχύουν την ανάπτυξή του.
  • Η αξιολόγηση των ενηλίκων εκπαιδευόμενων και η αναγνώριση της πρότερης εμπειρικής μάθησης των ενηλίκων.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η αξιολόγηση των συμμετεχόντων θα στηριχθεί σε τελική εξέταση (γραπτή ή προφορική) σε ποσοστό 70% και στην εκπόνηση και παρουσίαση ατομικής ή συλλογικής εργασίας (το πολύ δύο άτομα) σε ποσοστό 30%. Η φυσική παρουσία και συμμετοχή στις συναντήσεις του μαθήματος θα συνεκτιμηθεί.

Υπεύθυνος μαθήματος και διδάσκων: Γιώργος Κουλαουζίδης, Διδάκτορας Εκπαίδευσης Ενηλίκων

Είσοδος ή Εγγραφή

Ξεχάσατε τον κωδικό σας; / Ξεχάσατε το όνομα χρήστη;